Trénování paměti – hit našich odpoledních programů

Skutečně, tento program přivábil do našeho centra nebývalé množství zvědavých a o dobrou paměť usilujících klientek. Není divu. Stále častěji slýcháme pojmy jako Alzheimerova choroba, ztráta nebo výpadky paměti aj. Je to takový strašák dnešní doby. Všichni bychom se tomu chtěli velikou oklikou vyhnout. A mnozí z nás znají případy i ve svém okolí a vědí, kam vede a co může způsobit ten stav mysli. Tak se nelze divit, že zachovat si zdravou a pružnou paměť do pozdního věku je přáním všech, kterým klepe na dveře 50, 60, 70 a víc.

V našem centru se konala beseda s odbornou lektorkou zatím 2x a vždycky tady bylo plno. Proto už víme, jak se procvičuje krátkodobá i dlouhodobá paměť, hrajeme si se slovy opačného i shodného významu, tvoříme asociace k daným výrazům, víme, jak se procvičuje koncentrace paměti i logické myšlení. Tvořily jsme i nová slova odvozováním. Potýkáme se s pojmy jako homonyma, antonyma, logika i akrostika. Ta nám umožní pamatovat si při vytvoření vlastní pomůcky, třeba básničky nebo říkanky.

Tak třeba jak si zapamatovat barvy duhy, které jsou červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigová a fialová. Schválně si zkuste vytvořit pomůcku k zapamatování akrostikou. Nápověda: první písmeno říkanky znamená první písmeno barvy: čiperná opice žrala zelený meloun…… atd.

Nebo příklad na tvoření homonym – slov stejně znějících s jiným významem:

malá zahrada x úchytné zařízení na střeše auta; slavnostní stůl x vybavení školní třídy; noční podnik x jednotka tlaku vzduchu; finanční náklady x práce na filmu; sourozenec x zdravotní profese; nádoba na smažení x část těla; výplň zubu x pečeť, uzávěr; domácí zvíře x úder míče odražený od sítě; druh lidoopa x osobní strážce.

Když jsme si pak četly domácí úkol, slova končící na –ec a –ista, žasly jsme nad spoustou výrazů, které nás napadaly. Někdy nám naskakovaly přímo verše a odpoledne se zvrtlo ve veselou poetickou hodinku. Začalo to písničkou V+W „Když tě štípne mravenec, naskočí ti pupenec…“ a dětskou říkankou „ Japonec chytil kozu za zvonec“ a pokračovaly jsme vlastní tvorbou. Např. „Upekla jsem mazanec, snědl mi ho bratranec, dostal za to kopanec, až udělal kozelec. Je to ale pitomec. Bude z něho poslanec.“ A veselé nápady se jen hrnuly, zkrátka výborně jsme se bavily a smály se, až jsme musely nesmlouvavě ohlásit konec – smyčec.

Nejen že to byly chvilky veselé, ale také a hlavně užitečné a přínosné pro naši občas zapomínající paměť. Těšíme se na příští pokračování.

Srdečně všechny zdraví Renata, Hradec